Direktlänk till inlägg 9 oktober 2016

Boosta ditt immunförsvar!

Av Elisabeth Andersson - 9 oktober 2016 16:36

Hösten är här! Skönt tycker vissa, andra inte. Jag gillar ju våren och sommaren bättre. Men det är ju bara till att gilla läget och göra det bästa av det. Lite mysigt är det förstås att få elda i kaminen igen och tända ljus. 


Med hösten kommer också många förkylningar och det hörs lite här och där i olika samtal att det nu är förkylningstider. Vad som menas med det vet jag egentligen inte...om det helt enkelt är ett normaltillstånd som man befinner sig i nu bara för att det är höst? Det behöver verkligen inte vara så. Så låt dig inspireras av lite tips från mig i all välmening och se till att ta hand om dig och boosta ditt immunförsvar. För det går att göra väldigt mycket på egen hand för att hålla sig så frisk som möjligt.


D3-vitaminet som vi kunnat fylla på denna  sommar kan vi inte leva på hela vintern. Även om det är sol ute nu så är den inte tillräckligt stark för att kroppen ska kunna tillgodogöra sig den. Sedan exponerar vi inte vår hud så mkt så ett D3-vitamin tillskott är ett måste enligt mig. Vi i min familj äter antingen Thornes D-droppar eller något ur Holistics sortiment. Hur mycket du behöver få i dig är rätt individuellt men minst 2000 IE per dag enligt rekommendation. Men det skadar inte att ta mer. Om du dessutom har tendenser till att ”gå ner dig lite” såhär i hösttider så rekommenderas starkt att inta högre dos. Jag brukar försöka se till att få i mig omkring 5000 IE men det är som sagt upp till var och en.

Omega 3 och D3-vitaminet samverkar i kroppen så det är också ett bra tillskott att få i sig. Jag tror att det äts för lite fisk i allmänhet och den fisk vi oftast äter är odlad, vilket gör att den inte heller är så nyttig. (den odlade fiskens kost är inte sååå rik på näring om man säger så)


Magen bör vi ta hand om. Visste du att immunförsvaret styrs från ditt tarm- och magsystem till ca 70% ? Att hjälpa vår tarmflora genom att tillföra nyttiga bakterier kan göra underverk för vårt immunförsvar. Det har på senare tid blivit allt mer uppmärksammat. Så ät probiotika. Det sägs även att många hudproblem ”sitter i mage o tarm”. Jag o min familj äter det året runt. Jag vet att jag tidigare i mina blogginlägg har tipsat om detta men det skadar inte att upprepa sig och speciellt inte nu i hösttider.


Såklart påverkar det vad du stoppar i dig. Dra ner på socker. När jag läse till näringsrådgivare så fick jag veta att en sockerbit sänker ditt immunförsvar med 40% i 20 minuter. Ganska mycket...Tänk också på det ”dolda” sockret i maten. Ta gärna en titt på innehållsförteckningen när du handlar mat så du vet vad du stoppar i dig. Det är mycket socker i fettsnåla produkter o light produkter är enligt mig värsta bluffen. När du tar bort det naturliga fettet så förändras smaken och då tillsätts ofta socker för kompensation eller i värsta fall aspartam och så tror folk att man äter nyttigt... Laga mat från grunden och tips att även dra ner på gluten. Gluten har en tendens att bli som klister i tarmarna. Unna dig att äta det där onyttiga på helgerna och i veckorna äter du så nyttigt du kan och vad kroppen behöver. Gör smoothies med ingefära i. Finns ju hur mkt nyttigt du kan göra smoothies på och det är ett bra mellanmål istället för tex smörgås.


Zink är ett bra tillskott att ta till när du är förkyld. Om du har låga värden av denna mineral så har du lättare för att bli förkyld och det tar längre tid att bli frisk.


C-viamin är också bra att se till att få i sig. Minst 500 milligram dagligen. Det finns hög halt C-vitamin i nypon. Dessutom bra mot ömma leder/värk. Jag äter själv nyponpulver i perioder som jag blandar i vatten och dricker.


Motion och sömn är inte att förglömma. Det finns alltid tid för motion. Det är regelbundenheten som är viktig om vi pratar träning. Gå ut lagom och öka efter din takt/ork. Dessutom är det bra och billig terapi för att rensa huvudet från negativa tankar.


Det finnns en medicinalväxt som heter Echinacea. Det är virushämmande men har även en förebyggande effekt. Du kan ta det direkt när du känner av de första symtomen på att en förkylning är på gång. Jag har inte provat det själv(är sällan förkyld, så fick jag sagt det med..) men kanske kan vara en god hjälp. Vad vet jag? Kolla i din hälsokostbutik.


Må gott och Ta hand om dig själv så du sedan kan ta hand om någon annan i din omgivning! / Lisa

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elisabeth Andersson - 27 mars 2022 12:15

  Vad hjälper dig mot oro eller fyller dig med långsiktig frid?    Det är lätt att fastna i oro och rädslor som begränsar våra liv.            Jag har mer och mer börjat tänka på ”sista tiden” som det står om i Uppenbarelseboken. ...

Av Elisabeth Andersson - 11 mars 2021 17:32

Skrev en liten dikt igårkväll innan jag släckte lampan för att sova. Tänkte jag kunde dela den här.   Livet-Tiden-Hoppet Livet rullar på i en ofattbar tid som denna. Att bara sitta hemma gör ingen gott, tänk vad lite social samvaro vi fått....

Av Elisabeth Andersson - 17 januari 2021 13:13

Kom till mig, alla ni som är tyngda av bördor, jag skall skänka er vila. (Matt 11:28) Jag tror inte någon av oss är utan bördor. Livet går upp och ner. Ibland är det bra flyt och medvind men helt plötsligt vänder det och mycket tycks gå emot en. ...

Av Elisabeth Andersson - 22 september 2017 12:45

     Social fobi har säkert de flesta hört om men hur är det egentligen att leva med denna fobi?   Jag tänker att det behöver spridas kunskap om det och kanske, kanske, är det någon som blir hjälpt eller får upp ögonen för detta, hur ska jag ...

Av Elisabeth Andersson - 21 februari 2017 10:45

Hej alla fina! Vi njuter av att för andra gången få tillbringa sportlovet i Trysil. Denna gång tillsammans med en av Dannes bröder o hans familj. Det är aktiva dagar för de flesta här o när kvällen kommer är de alldeles så där härligt trötta o möra i...

Presentation


Hej! Jag heter Elisabeth. Kul att du hittat hit. Här skriver jag tankar om livet. Trevlig läsning!

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards