Direktlänk till inlägg 22 mars 2016

Rosacea

Av Elisabeth Andersson - 22 mars 2016 21:26

Hej på er! Visst är det underbart att det ÄÄÄNTLIGEN börjar bli vår? Jag älskar nog våren mest av allt. Det känns som att man vaknar upp på nytt efter lite vinterdvala. Vinter o snö i all ära men nu är det ju inte så vanligt att snön ligger kvar några längre perioder och att det är sol o minusgrader, så då känns vinterperioden liksom lite lång o trälig, som ni säger här i Östergötland  . (Jag håller inte på att ändra min dialekt, den får ni dras med, men det är väl gött?)

Rosacea var det ja.. som var rubriken till detta inlägg.

Jag har ju tidigare skrivit om hudvårdsprodukter och dess innehåll här på bloggen. Gå gärna tillbaka och läs o ta dig som sagt gärna en titt på vad din hudvård innehåller. Huden behöver fettsyror och vitaminer och det saknas tyvärr helt i mineraloljor och siliconer. Detta är dock en vanlig bas i "vanlig" hudvård. Mineraloljor kommer från petroleumindustrin och är mycket billigt,( därför det används), så stoppar vi i det i hudvårds krämen med ett fint o  känt märke och så lite reklam på det istället för att verkligen satsa på ett bra innehåll istället.

Det finns många hudåkommer/hudsjukdomar som tex rosacea, psoriasis  mm som kan bli avsevärt bättre med bra näring för huden. Jag har själv rosacea, men jag håller den i rätt bra schack på egen hand utan kortisonkrämer, mediciner mm. Rosacea är en inflammatorisk hudsjukdom som inte beror på bakterier. Jag tror inte man vet riktigt hur den uppkommer men man misstänker att mekanismer som styr blodkärlens funktion i ansiktshuden på något sätt startar inflammationen. Det kan vara många olika symtom men det vanligaste är att man upplever hetta i huden. Rodnad och små röda kvisslor kan också uppstå samt varfyllda ojämnheter. Om du misstänker att du har rosacea bör du kontakta en hudläkare för att få diagnos.

Du bör undvika allt som ökar blodkärlsgenomströmmningen. Exempel på det är starkt kryddad mat, heta drycker, sol, värme, kyla, irriterande kemikalier( som tyvärr finns i vanliga hudvårdsprodukter), stress, alkohol. Socker, mjölk och vitt mjöl är också bra om man kan undvika. Allt detta undviker inte jag alltid alla gånger men jag försöker ha det i åtanke.

Användandet av starka kortisonkrämer i ansikter kan framkalla rosacea. Undvik starka parfymerade tvålar,ansiktssprit och lösningar. Det är rena "fördärvet" för din hud. Även om du inte har någon hudåkomma.

Vad är då rätt näring för huden? Ja hudvård som innehåller fettsyror och vitaminer som jag nämnde tidigare. Hudvårdsprodukter med vegetabiliska o eteriska oljor. Tyvärr kan det vare en djungel idag med produkter eftersom "dåliga saker" döljs med andra namn för att lura oss konsumenter. Vanligt förekommande är återvunnen gatuköksolja, ja jag skojar inte, alltså olja som används till fritering av mat återanvänds till hudvårdsindustrin, helt sjukt men så funkar det, även till den fina krämen med ett känt märke. De använder billiga råvaror o satsar på reklamen istället som sagt. Hur som helst benämns dessa oljor som gjorts vattenlösliga som Peg. Dessa oljor har behandlats med lösningsmedel som alltså finns kvar i oljan och som du använder på din hud.  Jag vet inte men hellre då lägger jag en slant extra på ekologisk hudvård som dessutom är dryg o fyller en funktion för din hud.

Jag använder mig själv av Maria Åkerbergs hudvårdsprodukter för mitt ansikte. Som rengöring använder jag Olive Cleansing för känslig och mogen hud som är perfekt för rosaceahud. Jag tänker inte räkna upp fler produkter men ville bara nämna ett ex, men de har ju många produkter som är anpassade för just rosacea och även andra hudåkommor/sjukdomar. Det bästa är att söka upp en ekologisk hudvårdsterapeut och få skräddarsytt vilka produkter som är bra för dig och din hudtyp.

Snart är det påsk och några extra dagars ledigt. Det är ju alltid skönt och välbehövligt. Själv drar vi ner till stugan och laddar batterierna..me like. Förhoppningsvis blir det fika ute i solen, löpning o promenader, säsongens första kubb spelas, mm.

Men påsken för mig är så mycket mer. När det är påsk vill jag även stanna upp o tänka på budskapet. Det är en oerhörd gåva/möjlighet som ges till oss människor. Det må ha skett för länge, länge sen men det är lika aktuellt idag och ja jag tror på detta!! Jag vet att många bara avfärdar det som att det är påhittade sagor o att sånt nonsens kan man inte tro på o bla bla. På Jesu tid, när han vandrade här på jorden, fanns det  människor som föraktade honom trots att han endast var godheten själv och hjälpte människor och gjorde under mitt framför näsan på dem. Ändå valde de bort honom. De tålde inte honom o all den kärlek han spred omkring sig. Inte ett fel fanns hos honom, men de lyckades ändå hitta ursäkter för att få honom skyldig. Och Jesus gjorde det för dig o mig. Lät sig fastspikas på ett kors men det slutar inte här.. för på tredje dagen uppstod han. Allt det här för att öppna vägen för oss till ett liv med Gud igen. Jag vet inte vad du tycker, men det är värt att prova tron och om den håller. Jag vill uppmana dig att våga. Det är så så dyrbart att ha honom i sitt hjärta. Nu kom jag in på ett helt annat spår men vad gör det om hundra år... Jag vill uppriktigt önska dig en Glad och välsignad Påsk! Take care! / Lisa




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elisabeth Andersson - 27 mars 2022 12:15

  Vad hjälper dig mot oro eller fyller dig med långsiktig frid?    Det är lätt att fastna i oro och rädslor som begränsar våra liv.            Jag har mer och mer börjat tänka på ”sista tiden” som det står om i Uppenbarelseboken. ...

Av Elisabeth Andersson - 11 mars 2021 17:32

Skrev en liten dikt igårkväll innan jag släckte lampan för att sova. Tänkte jag kunde dela den här.   Livet-Tiden-Hoppet Livet rullar på i en ofattbar tid som denna. Att bara sitta hemma gör ingen gott, tänk vad lite social samvaro vi fått....

Av Elisabeth Andersson - 17 januari 2021 13:13

Kom till mig, alla ni som är tyngda av bördor, jag skall skänka er vila. (Matt 11:28) Jag tror inte någon av oss är utan bördor. Livet går upp och ner. Ibland är det bra flyt och medvind men helt plötsligt vänder det och mycket tycks gå emot en. ...

Av Elisabeth Andersson - 22 september 2017 12:45

     Social fobi har säkert de flesta hört om men hur är det egentligen att leva med denna fobi?   Jag tänker att det behöver spridas kunskap om det och kanske, kanske, är det någon som blir hjälpt eller får upp ögonen för detta, hur ska jag ...

Av Elisabeth Andersson - 21 februari 2017 10:45

Hej alla fina! Vi njuter av att för andra gången få tillbringa sportlovet i Trysil. Denna gång tillsammans med en av Dannes bröder o hans familj. Det är aktiva dagar för de flesta här o när kvällen kommer är de alldeles så där härligt trötta o möra i...

Presentation


Hej! Jag heter Elisabeth. Kul att du hittat hit. Här skriver jag tankar om livet. Trevlig läsning!

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards