Alla inlägg under maj 2015

Av Elisabeth Andersson - 18 maj 2015 22:00


Jag funderar på att snart köra en detox. Kan tycka att min kropp förtjänar lite "semester". Med detox menar jag en rensning eller avgiftning. Jag vill rensa ut slaggprodukter som lätt samlas i kroppen när jag stressar eller äter mediciner,(nu gör jag det extremt sällan, äter mediciner alltså, (stressen är det värre med), men ändå..) äter processad mat, eller utsätts för föroreningar av olika slag.


Många slaggprodukter som finns i kroppen bildas i tarmen. Om de inte rensas ut så kan de läcka vidare ut till blodet  . Om tarmen läcker för mycket gifter till blodet hinner inte levern och njurarna med att rensa ut dem. Gifterna tas upp och  kan då lagras  i kroppens vävnader. Symtom på detta kan vara trötthet, huvudvärk,matsmältningsproblem, allergier,dålig andedreäkt, illaluktande svett och avföring, depression, hudproblem, ja listan kan göras lång. När tarmslemhinnan blir skadad blir också näringsupptaget sämre. Stackars cellerna funkar inte som de ska då. Följden av dålig kost och dålig tarmfunktion under lång tid kan vara förödande. Så genom att då och då rensa upp i din tarm så mår HELA du bättre. Många går med värk helt i onödan. Och kanske har läkare undersökt dem vid flertal tillfällen, men hittar inget fel, det vore  på sin plats med lite näringslära och kostprat  kan jag tycka. Sorgligt nog ordineras smärtstillande, kanske helt i onödan. Läkemedel behövs ibland, det tycker jag också, men jag tycker det ordineras alldeles för fort och lätt och tar oftast bara bort symtomen inte grundproblemet. Ja , jag vet att jag nu riskerar att stöta mig med många. Men den risken tar jag. Jag tycker att den konventionella vården och den alternativa vården borde samarbeta mer. Så fick jag sagt det med  


Har på sistone kännt mig så trött och ont o svullen i magen så tänkte testa om det kan hjälpa mig. Jag har detoxat två ggr tidigare och kände mig mycket piggare och fräschare i hela kroppen efter kuren. Hm..nu ska jag bara hitta ett bra tillfälle på två-tre veckor i stöten och övertala mannen att hänga på för det är mycket lättare då. Att ha någon som peppar en och som inte frestar en med en massa godsaker. Fast han är på, det vet jag. Han kan säga till mig ibland att det var mycket bättre när jag var mer "strikt" med kosten. Nu slarvar jag mer och då gör han det med. Hm..trodde jag var allmänt jobbig när jag var så strikt..men kul att man kan vara ett föredöme ju.


Många upplever att detox ger:

Mer energi och bättre sömn

Mindre smärta, inflammation och ledvärk

Mindre förkylningar och allergiproblem

Mindre gaser och svullen buk

Starkare hår och naglar

Mjukare och finare hy


Det är bra att köra en detox 1-2 ggr / år och bra tillfällen kan ju vara efter en semester eller jul då vi tenderar att äta o dricka lite mer onyttigt eller kanske din kropp  ger ifrån sig signaler som säger att det kan vara dax? Kanske har du stela leder när du stiger ur sängen på morgonen eller känner du dig hängig trött eller uppblåst i magen? Kanske har du fått dålig hy? Hudproblem "sitter" oftast i tarmen. Se detoxkuren som en lite mini semester för din kropp. Det ger dig kraft och energi som vi så väl behöver både i jobbet och privat. Det kan vara lite trögt i starten men efter någon dag har du kommit in i det och det värsta söt suget börjar lägga sig.


Hur går en detox kur till?


Ja det finns många olika kurer men jag brukar, eller brukar o brukar... Lisa , du har gjort det två ggr i ditt snart 40-åriga liv..det är väl inte så mkt att skryta med...ok när jag har kört mina 2 kurer har jag använt mig av holistics detoxpulver. Detta pulver som innehåller en massa hälsosamma o avgiftande örter mm tar du 2 ggr/dag och mellan måltiderna. Du blandar med vatten och dricker. Smakar si sådär men vad gör det när kroppen kan få må bra?


Sen ska du undvika följande:

Alkohol/tobak

Socker

Kaffe

Raffinerad mat

Mejeriprodukter

Gluten

Rött kött

Snabba kolhydrater som pasta, bröd, saft läsk mm


Vad får jag äta då?

Vatten

Eko grönsaker. Helst mycket gröna bladgrönsaker, rödbeta och kronärtsskockor

Råkost Sök på raw food recept.

Nyttiga fetter som kallpressad kokosolja, olivolja, avokado

Vitt kött som fågel o vildfångad fisk

Fibertillskott som psylliumfröskal o hela linfrön som legat i blöt över natten

Nötter, frön o kärnor

Bär o frukt

Alger som chlorella o spirulina, supernyttigt!!


Du kör kuren allt från 3-6 veckor. Jag har kört som längst tre veckor. Sen får du, om du nu utövar motion  , köra lite lättare tempo dessa veckor. Men det känner man ju själv. Så vad väntar du på ? Bara o köra igång?

Själv har jag nu fått klartecken från mannen att han är på. Dock får vi vänta ngn vecka till då det snart blir marathon, ja inte för min del men för Dannes. Då är det ingen hit att köra detoxen innan.

Ta hand om dig med bra kost, motion, bra vänner och tid med Jesus mm mm.

Kram Lisa



Av Elisabeth Andersson - 6 maj 2015 14:30

"Du kan inte hindra kråkorna som flyger ovanför ditt huvud, men du kan hindra dem från att bygga bo". Detta citat har jag uppsatt på mitt kylskåp här hemma. Jag tycker det är så bra. Allt för många gånger fastnar jag i vad alla ska tycka och tänka, och låter det hindra mig på den "väg" jag vill vandra. Och tycker gör ju vi människor om allting och det är väl inget fel i det men när det börjar bli alldeles för mycket negativt "tyckande" och vi fastnar i alla andras "fel o brister" då tror jag vi är ute på hal is. Tro INTE att jag inte tycker o tänker en massa eller att jag påstår att jag är felfri..långt ifrån kan jag säga...jag har mycket att jobba med...men tanken slog mig om vi istället  för att lägga energin på att "störa" oss på varandra osv, så kan vi ju lägga den energin på att uppmuntra varandra o lyfta varandra. Det ger så mycket mer för alla inblandade och förhoppningsvis blir det en positiv dominoeffekt. Sen kan det ju vara så att alla människor inte är mottagliga för att någon vill bry sig och visa sin kärlek och då är det nog viktigt att inte tränga sig på. Du kanske upplever att du ger och ger och får inget tillbaka(förutom negativa vibbar) då är det ingen ide`att sörja utan skärma av det och umgås med människor som vill dig väl och som ger dig något tilbaka. Vi har alla olika saker med oss i vårt bagage som präglar oss till de människor vi är, många är de försvarsmekanismer vi  tar på oss för att skydda oss mot livets törnar. Kanske är det en "sådan" försvarsmekanism du "råkar" ut för när du inte förstår dig på din medmänniska eller blir sårad i en relation. Det behöver ju inte bero på att du gjort något fel. Sen krasst sett kan det ju också vara så att du inte är omtyckt av alla. Men vad gör det egentligen? Huvudsaken är att du omger dig med människor som ger dig det du behöver utifrån dina behov. Jag ska avsluta med ett citat. Ja jag vet... jag o mina citat...men det är tankeställare som vi nog alla behöver stanna upp o tänka på. Citat:"Hur du än försöker så kommer du aldrig att kunna vara alla till lags. Men det är helt okej. Guds applåd hörs mest och varar längst."

Presentation


Hej! Jag heter Elisabeth. Kul att du hittat hit. Här skriver jag tankar om livet. Trevlig läsning!

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards