Alla inlägg under mars 2015

Av Elisabeth Andersson - 18 mars 2015 10:13

När livet känns tungt och svårt.

När jag känner mig liten och rädd.

När jag tänker på alla ensamma och ledsna människor.

När jag tänker på alla som blir orättvist behandlade.

När jag tänker på alla som tvingas fly för sina liv.

När jag tänker på alla barn som far illa.

När jag tänker på hur ondskan bara växer på jorden och hur vi människor mer och mer tappar respekten för varandra och hur kärlekslöst vi kan behandla varandra.

Då känner jag mig så maktlös inför framtiden och för denna värld som mina barn ska växa upp i..

Men så kom en tanke för mig att det finns faktiskt HOPP!!

När Jesus kommer tillbaka, för det gör han, tro mig. Ja svammel tycker du kanske... men du behöver inte fortsätta läsa..det är helt frivilligt. Bra va? Jag har faktiskt börjat upptäcka vad Jesus gör och vad han gjort i mitt liv. Utan honom och alla böner,( speciellt från min kära Gudmor Karin, TACK!! men även från andra såklart...) hade jag gått under för länge sen. Det finns kraft i bönen. Prova och se.

DU kan också välja honom i ditt liv. Det kan och vill jag varmt rekommendera. Det finns HOPP!! för när Jesus kommer tillbaka då får vi vår lön. De som har varit små och betydelselösa här på jorden kommer bli stora och betydelsefulla i himlen. De som aldrig har blivit applåderade av människor här på jorden kommer bli applåderade av änglar. De som alltid "glömts" bort här på jorden kommer bli ihågkomna i himlen. Fantastiskt!! Den minsta ska bli den största och den största ska bli den minsta.

När jag tänker på detta hopp då känner jag mig stark och orädd. Men det är lätt att glömma och tappa fokus och då bara jagar jag på efter lycka och välgång i en värld som en dag inte kommer att finnas. Vi kan ha det hur bra som helst här på jorden med bra jobb, fint hus, många vänner mm, men "tråden" kan när som helst klippas av och livet tar en annan vändning. Ett bibelord kommer för mig. "Samla inte skatter här på jorden, där mal och mask förstör och tjuvar bryter sig in och stjäl. Samla skatter i himlen, där varken mal eller mask förstör och inga tjuvar bryter sig in och stjäl. Ty där din skatt är, där kommer också ditt hjärta att vara". Matt 6:19. När jag läser det här bibelordet får jag mig en sån grym tankeställare. Inte lätt men viktigt att komma ihå tror jag.

Hur som helst vill jag uppmana dig att hämta din kraft hos Jesus. Han älskar DIG så otroligt mycket och han tränger sig inte på utan väntar så på att du ska bjuda in honom i ditt hjärta. Det är en relation som du får vårda, inga relationer sköter sig av sig självt, utan de måste "underhållas". Så även denna. Och tänk på när allt känns tufft och svårt här i livet: " Vinnarens krets är inte bara en handfull av eliten,utan en himmel full av Guds barn som ska få "det eviga livets segerkrans, som Gud har lovat dem som älskar honom. Fantastiskt! Njut av våren nu och varför inte ge dig ut o springa eller gå i vår vackra natur, du som kan? /Lisa

Av Elisabeth Andersson - 2 mars 2015 12:00

 I dag tänkte jag skriva om sömnlöshet. Något som vi säkert alla har lidit av nån gång i olika stressade perioder i livet. Ex om det är stor press på jobbet, relationsproblem, oro för framtiden, ekonomi mm. Ja listan kan göras lång. Det kan också vara näringsbrister som ligger bakom sömnproblem, ett för högt intag av kaffe, energidryck, rökning och alkohol, smärta mm. Vilket det än beror på så är det ett tungt problem och kan vara svårt att ta sig ur.


Jag ligger och tittar på klockan som tickar och snart är det morgon...Jag ska upp tidigt imorgon och bara måste sova NU. Ska jag gå upp och få lite gjort istället för att ligga här o glo i taket? Jag kanske kan sortera tvätten, förbereda jobbmötet som jag inte hann tidigare idag eller passa på att baka till kalaset på lördag, nej, då vaknar de andra, jag kan kanske läsa lite..nej jag måste SOVA!! Så sätter stressen igång i kroppen och sen är det bara kört...


En god nattsömn behöver vi alla för att fungera och som ett skydd mot sjukdomar. Under sömnen förnyas våra celler och blodtrycket normaliseras, nervsystemet kopplar av mm. Så inte bra att i längden få för lite sömn. Vi blir nog trevligare mot vår omgivning med  . Kan ju fråga Danne hur jag blir utan sömn och mat...


 Jag läste att omkring en av tre svenskar har problem med sömnen. Rätt många.. Många får sömnmedel utskrivet. Jag tror dock det är en kortsiktig lösning. Visserligen är det väl många gånger så vi människor fungerar, rätta mig om jag har fel, men vi orkar inte "ta tag i våra problem" utan vill ha en "snabb fix" och sen fortsätta leva på som vanligt. Många gånger tror jag längst inne in vi vet vad problemet handlar om, men det är för jobbigt ändra livsstil. Vi är bekvämma helt enkelt. Jag säger inte att det är så i alla fall, men det räcker att jag går till mig själv..det tar tid att ändra saker som inte fungerar och det måste det få göra. Jag håller själv på..men det kan vi kanske ta en annan gång.


Jag skriver lite tips på saker man kan göra själv.


Sov regelbundna tider. Gå och lägg dig samma tid varje kväll och gå upp samma tid. Att göra det stärker den interna klockan som styr dygnsrytm och gör det lättare att somna på kvällen. Tråkigt tycker du? Men du kanske bara behöver göra det i ett par veckor/månader för att bryta din sömnlöshet. Vad är det mot ett helt liv? Prova dig fram.


Oroa dig inte för att få för lite sömn. Lättare sagt än gjort, jag vet, men att oroa sig kan starta en cykel av negativa tankar som kan leda till "inlärd" sömnlöshet. Du oroar dig så mycket över att inte få tillräckligt med sömn, att till sist blir själva sänggåendet och vanorna som faktiskt utlöser sömnlösheten. KBT- dvs kognitiv beteende terapi kan då vara en god hjälp. Du förändrar ditt sätt att tänka. Kan man lära in kan man också lära om!


Använd bara sovrummet för sömn och annat trevligt du har med din partner  . Ta bort Tv, dator och arbete från sovrummet så att du bara associerar sängen med sömn. Ta bort tickande klockor om du bara ligger och blir stressad av tiden.


Minska koffein. Kaffe är gott. JA!  Men uppiggande. Ja men det har jag druckit i alla mina dar och aldrig varit besvärad av och bla bla bla så det är inte det min sömnlöshet beror på. Men då vill jag säga: Har du provat ta bort det? eller minska ner på det eller kanske dricka tidigare på dagen? Då är vi åter där igen om att ha viljan att ändra på något som inte fungerar eller vill vi ha det där snabb fixet, som kanske på sikt gör mer skada än nytta? Tänk på att våra kroppar hela tiden ändras och har olika behov av näring allt efter vilken ålder du befinner dig i, om du har stressat extra mycket under en lång tid, mm, och att vi kanske med stigande ålder tål mindre av vissa saker och behöver tillföra mer av andra saker. Koffeinets effekt kan vara upp till 24 timmar så det finns en stor risk att det påverkar sömnen. Att försöka undvika det på kvällen kan vara bra i alla fall.


Nikotin är också uppiggande. Dra ner på det elller varför inte sluta helt?


Motionera regelbundet. Du sorterar bort stress och negativa tankar. Motion behöver vi alla. Även den smale..hi hi. Det kanske inte behöver vara för sent på kvällen då man istället blir pigg. Men det känner du ju själv.


Ät magnesium som ett kost tillskott. Magnesium är en lugnande mineral och många har brist på det. Ett symtom kan vara just sömnbesvär. Finns även många andra symtom på brist . Ska inte nämna alla här och nu. Bara ett till och det gör jag just för att det kan påverka många äldres sömn. Restless legs. Eller " spring i benen" som många äldre säger. Om jag bara hade vetat detta när min kära farmor levde då hade jag köpt magnesium i mängder till dig  . Men nu lever du hos Jesus och kan inte ha det bättre!  Förlåt nu kom jag ur ämnet..men ta då magnesium en halvtimme/timme innan sänggåendet. Och tänk på att inte ta för liten dos. Trappa hellre ner efter ett tag när du märker effekten. Man skilljer på RDI= rekommenderad daglig dos eller den terapeutiska dosen. Står det en tablett på burken kanske du ändå behöver fler. Prova dig fram. Det enda som kan hända om du får för mycket magnesium är att du blir lös i magen. Magnesium finns i nötter, bönor, linfrö, gröna bladgrönsaker. Men då får du kanske käka det i massor för att få i dig tillräckligt och du hinner bli less flera gånger om innan du märker effekt. Holistic eller helhetshälsan är bra märken på magnesium som jag känner till.


Undvik alkohol som stör sömnen.  Även om alkohol kan hjälpa dig att somna, stör den sömnen senare under natten och minskar kvaliteten på den.


Börja skriv listor på saker du ska göra dagen efter. Så slipper du ligga och tänka på det och strssa upp dig för att du inte ska komma ihåg det.


Tryptofan är en aminosyra som omvandlas till 5-HTP och därefter omvandlas det till melatonin och serotonin som vi behöver för att sova bra. Tryptofan är lugnande och kan främja sömnn. Det finns naturligt i banan, eko då förstås, och i havre, jordnötter och kalkon. Det finns också att köpa som ett tillskott. Jag brukar köpa via www.mialundinshop.se där ni också kan gå in och läsa om fler bra aminosyror som är bra att äta som kosttillskott vid sömnproblem.  Jag vill påpeka att aminosyror är inget konstigt eller farligt utan finns naturligt i mat. Det är kanske bara så att det du äter i mat inte räcker till alla gånger och då är det inte fel att äta ett kosttillskott. Oroa dig hellre då för alla sömntabletter folk stoppar i sig. Det tror jag är mer befogad oro.


Jag vet att detta blev ett långt inlägg. Ändå finns det mycket mer att skriva om detta ämne. Ska bara nämna en sak till. Jag skrev ju tidigare om att näringsbrister kan vara en orsak till sömnlöshet. Vill du kolla upp ev brister i din kropp kan du göra en hårmineralanalys. Du klipper av hår som sitter längst in mot hårbotten på ett par olika ställen på huvudet. Sen skickas det in för analys. Eftersom håret har suttit länge på din kropp och alltså inte påverkas av vad du precis ätit, som det annars kan göra vid ett blodprov, ger det stor tillförsikt om vilka ev brister du kan tänkas ha elller ev matallergier som kanske påverkar din sömn och hälsa. Sök på nätet på hårmineralanalys. Lycka till och med hopp om att ni alla får sova gott och drömma sött om nätterna!  /Lisa

Presentation


Hej! Jag heter Elisabeth. Kul att du hittat hit. Här skriver jag tankar om livet. Trevlig läsning!

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards