Alla inlägg under maj 2016

Av Elisabeth Andersson - 15 maj 2016 22:45


Hej alla!

Nu är det söndagkväll och jag har haft förmånen att denna helg åka ner till Jönköping och hälsa på en av mina 3 systrar och hennes familj. Det har varit  skönt att komma iväg från hem och vardag ett tag. Man behöver lite miljöombyte ibland för att sedan,förhoppningsvis, få den där känslan av att det är skönt att komma hem igen. Ibland undrar jag dock var jag känner mig mest ”hemma”? Fast jag tror mycket också handlar om att omge sig med  människor som "fyller på dig" och ger positiv energi. Vad det är för positiv energi som du behöver eller vad  positiv energi  innebär för dig, det vet du bara själv. Det är kanske mer en känsla av att det bara känns så rätt. Tack härliga syster Emma med familj för denna gång.


Sist jag skrev här på bloggen, länge sen nu jag vet..men tiden räcker liksom inte till och när jag väl får en stund över så är det helt tomt på inspiration och då funkar det inte så bra. Men nu gör jag ett försök.

Hur som helst så var det var mina barns kusin som hade önskemål om att skriva lite om psoriasis.Sorry Lollo att du har fått vänta. Nu ska jag erkänna att jag inte har så mycket kunskap kring denna hudsjukdom men jag har läst på lite så det kan jag väl dela med mig av tänker jag. Ett tips är också att besöka en ekologisk hudvårdsterapeut. För oss i Finspång med omnejd har vi Caroline Esping på ”hälsa på”.


Det jag läst är att vid psoriasis så överproducerar huden nya hudceller vilket gör att huden blir torr och då börjar fjälla o kliar. Alla kan få hudsjukdomen. Orsaken kan vara immunologisk(immunförsvarets reaktion på olika smittämne), genetisk eller miljörelaterad. Stress påverkar också negativt. Hm den där stressen..


Sjukdomen kommer och går. Det kan gå lång tid då man bara har mild psoriasis sen kommer en period då det blir mer.


Jag läste också att det fanns studier som har uppmätt lägre nivåer av zink hos de som har psoriasis jämfört med kontrollgrupper utan psoriasis. Så ta med fördel ett kosttillskott av zink eller ät mer nötter, mandel, bönor, solrosfrön, skaldjur som är rika på zink.

Kosten i övrigt: Undvik socker, i den mån det går, alkohol, behandlad mat. Ät en kost med mycket grönsaker, hälsosamma fetter, mer fisk än kött. Omega – 3 är viktigt att få i sig. Finns ju mycket i speciellt fet fisk.

Drick mycket vatten , så håller du huden lättare återfuktad.

Duscha inte för varmt. Det torkar ut huden mer. Du kan gärna smörja in dig med tex olivolja innan dusch. Det skyddar huden.

Använd naturliga hudvårdsprodukter. Ett bra tips är att läsa på innehållet i produkten och ett bra riktmärke är att du ska helst känna igen så mycket som möjligt av ingredienserna. Mitt favoritmärke är Maria Åkerberg. Där finns massor av bra produkter för psoriasishud.


Ta det lugnt med solandet och en använd en bra solskyddsfaktor. Ett fysikaliskt skydd istället för kemiskt är att föredra. (för alla ) Tips på fysikaliskt solskydd är Eco Cosmetics.


Peela gärna kropp  o ansikte ibland. Kaffesump sägs vara bra. Ingen aning, men prova kan man ju alltid. Dock är det nog mer tänkt för kroppen än ansiktet. Till ansiktet kan du använda olivolja och strösocker. Massera in det i huden försiktigt och låt verka en stund sen skölj med ljummet vatten.


Som sagt jag är ingen expert på detta med hudsjukdomar men ta mina tips som, ja vad säger man, husråd kanske? Fast ska jag säga vad jag tycker så tror jag mer på dessa råd än kortison  


Med hopp om att du ska få en fin vecka! Och jag säger God natt och Sov Gott!! 


Presentation


Hej! Jag heter Elisabeth. Kul att du hittat hit. Här skriver jag tankar om livet. Trevlig läsning!

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards