Direktlänk till inlägg 8 december 2015

Tankar

Av Elisabeth Andersson - 8 december 2015 20:30

I två dagar har jag nu vabbat med min Alva. Tänk vilken förmån ändå att kunna vara hemma och ta hand om sitt barn och samtidigt få pengar för det. Ibland har jag dock märkt i mitt yrke som förskollärare, att föräldrarnas arbeten pockar på lite mer uppmärksamhet än barnen. Och tyvärr är det barnen som blir lidande, men på längre sikt, även föräldrarna tror jag. Tiden man har med sitt barn är ju så värdefull, det går ju så fort småbarnsåren. Så man får nog verkligen tänka till en gång extra, vad som verkligen betyder något eller vad som betyder mest rättare sagt. Hur som helst en otrolig förmån. Tack för det Sverige!

Dessa två dagar, som snart blir tre, har jag fått tid över till lite av varje. Förutom att ta hand om min goding förstås. Jag har äntligen sytt färdigt flaggorna till Alvas rum, blev sådär.., lagat kläder,tagit bort klistermärken från Noahs säng, som han nu kommit på att han inte vill ha kvar. Puh vilket gnuggande och  man blev  ju nästan hög på limborttagningsmedlet  innan det blev färdigt.  Men skam den som ger sig, nu är de borta och fint blev det. Inga mer klistermärken nu tack! 


Lite julbak har det också blivit, bl a glutenfria saffrans muffins, Tack för tipset Kerstin! Inte för att jag tycker det är så kul att baka, men jag känner att jag också någon gång måste bidra till att fylla frysen,. .Inte bara Danne. Det sägs ju att det måste vara jämställt, så det är väl bäst. Nu behövs det ju i och för sig inte bakas så mycket för vi ska ut på en efterlängtad resa som blev min 40-års present. Min man han är galen!! Galet snäll o fantastisk. Hade inte den blekaste aning om detta. Jag blev så glad så jag började gråta när jag fick se det fina bildspelet där han byggde upp värsta förväntningarna innan jag äntligen fick veta. Gråta det gör jag rätt ofta faktiskt. Gråter av tacksamhet, av sorgliga filmer, ondska o hat mm . Ja det är inte så allvarligt som det låter men jag tycker det är skönt att lätta på trycket ibland. Men ibland önskade jag att jag inte vore riktigt så känslosam som jag är. Men , men, hellre det än på andra hållet kanske.


På söndag är det tredje advent och julhandeln är i full gång. Det bakas och pyntas o kanske pratas det fram o tillbaka var man i år ska fira julen. Ibland är det säkert inte så lätt och få ihop det så det passar alla. Själv firar vi vartannat år med min familj och vartannat år med Dannes och det har hitintills funkat väldigt bra. Nu ser jag fram emot att få åka till vår stuga och fira jul tillsammans med "delar" av min familj. Det ska bli så mysigt.


Varför firar du jul egentligen?


I Bibeln står det: " Idag har en Frälsare blivit född åt er i Davids stad. Han är Messias, Herren." Det är anledningen för mig. Och den anledningen blir bara starkare och starkare för vart år som passerar. Det är en GÅVA bland alla andra gåvor/julklappar. Den gåvan kommmer att finnas kvar i all evighet,. Tilll skillnad från sidennattlinnet från din man, eller telefonen, parfymen mm. Säkert har du hört det till leda om julens budskap, men det finns kanske en anledning till det? Kanske för att Jesus verkligen vill att du ska ta till dig det, medan tid finns.

Jesus ger mig frid och harmoni. Det har jag fått uppleva i mittt tidigare berg o dalbane liv, självklart är livet fortfarande upp o ner, det är det ju för alla.


Vill du uppleva lite av denna friden som jag skriver om? Kom snälla, rara till Centrumkyrkan(pingstkyrkans lokal) söndagen den 13 dec kl 16 för då blir det julkonsert och julspel. Det är årets höjdpunkt. Vill du hellre stå på scenen än sitta i publiken så går det också bra. Sista övningen är nu på torsdag kl 19..o genrep lördag, så ännu inte för sent alltså...

Jag önskar att du får en fantastisk, härlig o fridfull jul där du får omges med  kärleksfulla människor men även omges av Guds kärlek  , den bästa, enligt mig. Kram Lisa

 
 
Ingen bild

Nina

8 december 2015 22:14

Fint skrivet! Håller med om allt kram på dig o h lycklig resa! Vart ska ni?

Elisabeth Andersson

16 februari 2016 20:27

Förlåt Nina. Jag är visst dålig på att svara. Går sällan in o kollar meddelanden här som du märker..hm jag får bättra mig.Så inte meningen skita i o svara dig om du förstår. Ja du vet ju som sagt nu att vii var i Usa o kryssning på Karibien. Så skönt och vill åka igen. Men nu är pengarna slut..Take care fina du! Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elisabeth Andersson - 27 mars 2022 12:15

  Vad hjälper dig mot oro eller fyller dig med långsiktig frid?    Det är lätt att fastna i oro och rädslor som begränsar våra liv.            Jag har mer och mer börjat tänka på ”sista tiden” som det står om i Uppenbarelseboken. ...

Av Elisabeth Andersson - 11 mars 2021 17:32

Skrev en liten dikt igårkväll innan jag släckte lampan för att sova. Tänkte jag kunde dela den här.   Livet-Tiden-Hoppet Livet rullar på i en ofattbar tid som denna. Att bara sitta hemma gör ingen gott, tänk vad lite social samvaro vi fått....

Av Elisabeth Andersson - 17 januari 2021 13:13

Kom till mig, alla ni som är tyngda av bördor, jag skall skänka er vila. (Matt 11:28) Jag tror inte någon av oss är utan bördor. Livet går upp och ner. Ibland är det bra flyt och medvind men helt plötsligt vänder det och mycket tycks gå emot en. ...

Av Elisabeth Andersson - 22 september 2017 12:45

     Social fobi har säkert de flesta hört om men hur är det egentligen att leva med denna fobi?   Jag tänker att det behöver spridas kunskap om det och kanske, kanske, är det någon som blir hjälpt eller får upp ögonen för detta, hur ska jag ...

Av Elisabeth Andersson - 21 februari 2017 10:45

Hej alla fina! Vi njuter av att för andra gången få tillbringa sportlovet i Trysil. Denna gång tillsammans med en av Dannes bröder o hans familj. Det är aktiva dagar för de flesta här o när kvällen kommer är de alldeles så där härligt trötta o möra i...

Presentation


Hej! Jag heter Elisabeth. Kul att du hittat hit. Här skriver jag tankar om livet. Trevlig läsning!

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards