Alla inlägg under november 2015

Av Elisabeth Andersson - 20 november 2015 23:45

Jag tyckte det var dags för ett  litet hälsoinlägg igen. De senaste inläggen har varit lite djupa och tänkvärda men denna gång vill jag dela med mig av lite tankar angående hälsa.


När jag var delägare av hälsa på, en ekobutik/salong, var det enklare och mer självklart att leva ett hälsosammare liv. Det försöker jag  göra fortfarande, men det var lättare då man omgavs av hälsosamma produkter samt att jag gav mycket rådgivning till många kunder. Man var mer inne i det "livet"och tänket. Intresset finns dock kvar hos mig lika starkt än idag och genom att blogga lite då och då så får jag utlopp för min kunskap.


En produkt som såldes mycket i vår butik, och tanken slog mig att jag saknat den här hemma ett tag. Den har glömts bort till fördel för annat. Men jag kom att tänka på den och jag har nu inhandlat en burk som står här i vårt kök. Barnen och mannen  får också ta del av den, då jag låter det smälta in i den färdiglagade maten. Den är suverän för att bevara våra hjärnceller. Och friska hjärnceller vill vi väl alla ha. Den är även suverän att använda som hudvård. Jag pratar om kokosfett. Och då menar jag kallpressat kokosfett, inte den härdade varianten i silverförpackning.


Det som gör kokosfettet så nyttigt är innehållet av laurinsyra. Laurinsyra är ett essentiellt näringsämne och har sin motsvarighet i bröstmjölk. Det är det mest hälsosamma fettet och dessutom fullt av näring som kroppen så väl behöver för att fungera optimalt. Kokosfettet bildar heller inga transfettsyror som tex olivolja gör om den upphettas för länge. Olivoljan är nyttig att intagas som den är utan för mycket upphettning. Transfetter är något vi bör undvika i den mån det går, då de bidrar till många hälsoproblem. Speciellt viktigt för dem med kolesterolproblem.


Om du har problem med eksem är kokosfettet utmärkt att smörja med. Samt om du har mycket torr hud eller psoriasis. Ett annat tips, istället för att köpa dyra "vanliga" hudvårdsprodukter mot rynkor, är att använda detta livsmedel i stället . Det är perfekt och huden blir alldeles bebislen. Jag brukar lägga över lite av det som jag använder till hudvård i en burk och så använder jag resten till matlagning. Ibland tar jag det rent i munnen, lite speciell konsistens kanske, men det kan jag stå ut med bara jag får i mig det.


Det bygger upp ditt immunförsvar, ger energi samt om du äter det regelbundet så hjälper det även till att reglera sötsuget. Låter det inte bra? Inom hälsobranschen kallas det för morgondagens medicin. Det ni!


En trevlig helg önskar jag er alla. Oerhört skönt med två lediga dagar. Och nästa helg är det dags att ta fram adventsljusstakarna. Någon mer än jag som inte fattar det? Då kanske vi kan stanna upp lite och fundera på julens stundande budskap och varför vi egentligen firar jul. Det glöms tyvärr bort allt för ofta. Men vill/kan du avsätta ca 1 timme så kom till pingstkyrkan/centrumkyrkan i Finspång den 13 dec kl 16. Då blir det julkonsert med mycket härligt, innehållsrikt budskap för själen, som passar gammal som ung. Hoppas vi ses! Kram till er alla

Presentation


Hej! Jag heter Elisabeth. Kul att du hittat hit. Här skriver jag tankar om livet. Trevlig läsning!

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards