Alla inlägg under april 2015

Av Elisabeth Andersson - 19 april 2015 19:32

Våren är här. Äntligen! Tjoho vad härligt!! Det känns som alla vaknar till liv ur sitt långa vinteride. Folk syns ute i sina trädgårdar, barn cyklar omkring, studsmattor sätts upp och grilldoften  sprids med vinden mm mm.

Idag tog jag mig en promenad i det härliga vårvädret. Jag stannade till vid en skogsdunge och plockade min första vitsippebukett. Runt omkring mig kvittrade fåglarna så otroligt vackert. Jag fylldes av en sån tacksamhet. Tacksam till livet. Tacksam för allt gott som jag har. Tacksam för att jag än en gång får uppleva våren och hur det fullkomligt exploderar ute i naturen. Jag formar mina läppar till ett Tack, som jag vill rikta till Jesus som dag efter dag ger mig så mycket godhet och kraft.


Idag sjöng jag på en Gudstjänst. "Jag böjer mina knän och ber till Dig. Låter mina ord va få. Längtar att få höra din stämma. Tala ord om liv o frid i mig. Jag sluter mina ögon och väntar. Väntar på att se ditt ansikte. Jag längtar att få röras av din ande. Att ledas här på vägen mitt liv. Gud du är helig o ren. Gud du är den jag vill tillbe. Gud du är, den jag älskar mest av allt. Du är Herren."

En underbar sång och jag fick anstränga mig för att inte börja gråta när jag sjöng. Inte av sorg utan mer av glädje, längtan o tacksamhet. Jag tycker absolut inte det är fel att börja gråta och visa sårbarhet, TVÄRTOM tycker jag. Men det blir liksom lite för mycket vibrato då på rösten och så kommer inte texten till sin rätt. Jag vill ju få fram ett budskap med min sång och då får man liksom "skärpa" till sig lite. Det var många som kom fram efteråt och tackade för sången och då blir jag förstås glad..Men det är Jesus som all ära ska ha!! Jag får bara uppleva mer och mer av hans kärlek och kraft för varje dag som går. Och det är min önskan och bön att fler ska få göra. Njut av våren och ha en fin vecka! /Lisa

Av Elisabeth Andersson - 3 april 2015 11:00

    Huden är kroppens största organ. Allt du smörjer på huden går in i kroppen så en enkel regel är att egentligen borde vi kunna äta det som vi smörjer på den. Tyvärr innehåller många av våra dagliga hudvårdsprodukter ämnen som inte är så hälsosamma och definitivt inte fyller någon funktion.Snarare tvärtom, de stör och orsakar obalans för huden celler eller är tom giftiga för kroppen. De ämnen jag tänker på är syntetiska tensider(det som gör att en produkt löddrar) mineralolja och tillsatser av kemikalier.

Nu tänker du kanske, ja men då skulle de väl inte få säljas. Men tyvärr är det du som måste vara en medveten konsument. Ingen annan gör det "jobbet" åt dig.

Mineralolja utvinns ur råolja. Det tycker jag klingar ganska illa att ha i hudvård. Det hör ju mer hemma i bilar tänker jag .Har du hört om någon som är lypsylberoende? Inte så konstigt eftersom mineralolja torkar ut huden och då smörjer du på ännu mer och så är obalansen igång.


Eller ta en vanlig deo. Nästa gång du rollar på titta om det inte står aluminium på innehållsförteckningen. Aluminium är ju en tungmartall som på sikt kan orsaka skada i kroppen. Det finns samband mellen vissa sjukdomar och för mycket aluminium i kroppen. Det är så lite säger tillverkarna. Men det blir ju inte lite om man använder det dagligen och dessutom rakar många sig under armarna och då går det ännu lättare in i kroppen.


I min tonår gick jag till apoteket och köpte alla olika sorters krämer mot acne. Basiron, stioxyl och allt vad de hette. Inte blev jag bättre. Jag blev torrare och torrare, (ja ok då mer än vanligt  ...) och rödare och rödare och glansig ovanpå allt det här torra. Jag gick och torkade mig med toapapper för att jag inte skulle se så flottig ut i ansiktet varje gång jag gick på toa. Känner du igen dig? Produkterna torkade ju bara ut och då producerade huden ännu mera fett för att kompensera och mer finnar fick jag... En vegetabilisk ansiktsolja är att föredra mot acne. Fett löser fett och det blir så bra så!! Sen är det förstås viktigt att kolla med hur det ser ut i tarmen. Viktigt att bygga upp med goda tarmbakterier. Många hudproblem sitter i tarmen säger man. Sen kan många bli hjälpta av vitamin B5. Men nu kommer jag ifrån ämnet  känner jag. Jag går igång lite när jag kommer in på hälsa/kost. Stoppa mig den som kan  .


Eko hudvårdsprodukter innehåller endast naturliga råvaror, d v s de kommer från växtriket. De innehåller essentiella fettsyror för kroppens celler och de innehåller vitaminer. Det bygger upp och stöder hud/kropp och tar inte över kroppens egna finurliga funktioner som vanlig konventionell hudvård gör. Doften kommer från etiriska oljor som utvinns ur frön , blommor blad mm. Ex på bra märken är Maria Åkerberg, Weleda, Nonique, urtekram, dr hauscha mfl. Tänk på att en produkt får heta naturlig om den innehåller tex 10%olivolja. Resten säger man inget om ...och kan då bara vara skit. Men då lockar de med naturligt..

Måste bara nämna innan jag slutar.....kokosfett är så bra att smörja huden med. Man blir förstås lite kladdig. Men vad tusan du kan väl gå näck ett tag hemma innan du klär på dig.. Kanske får du "igång partnern" din..hi hi..Se bara till att inte köpa den silvriga paketen i matbutiken, som vi köpte förr ,innan jag visste bättre, och gjorde ischoklad på, den är ju härdad. Usch o fy o äta härdad mat... nej köp kallpressad kokosfett. Biofood har prisvärd .Kokosfett är super med för dig som har eksem.

Nog om detta. Nu väntar kubb med resten av la familia. Vet ni att jag sitter utanför vårt uterum och skriver i underbar sol i en underbar stuga. Mannen är ute o springer långlopp, snart min tur...mindre  underbart..det underbara kommer efter turen..då känns det nice. Ha en skön påsk allihopa och har du tid över kan du ju fundera på vad Jesus gjorde för oss på korset för x antal år sedan. Jag säger bara: TACK för det!!

Presentation


Hej! Jag heter Elisabeth. Kul att du hittat hit. Här skriver jag tankar om livet. Trevlig läsning!

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards