Alla inlägg under juni 2015

Av Elisabeth Andersson - 23 juni 2015 22:30

Magnesium är en av kroppens viktigaste mineraler. Det är något som vi hela tiden måste tilföra kroppen då mineralet lämnar kroppen när vi svettas. Det är dock väldigt vanligt idag att många har brist på magnesium. Detta beror till stor del på att den mat vi äter ofta är hårt raffinerad. Jorden är inte heller lika mineralrik som den var förr. Förutom detta så finns det ytterligare faktorer som kan ge en ökad risk för brist, bland annat intag av läkemedel, stress och hård träning.


När jag hade min hälsobutik sålde jag och rekommenderade magnesium till väldigt många kunder och jag märkte en stor efterfrågan på detta. Kunder kom ofta in och var pålästa om att det var bra att tillföra magnesium i form av kosttillskott eftersom de insåg att de inte fick i sig tillräckligt via kosten. Det tog ofta slut på butikshyllan och beställningarna till leverantören blev många. Många kunder kom tillbaka efter att ha ätit  magnesiumtillskott ett tag och tackade för att deras sömn nu blivit bättre, eller krypningarna i benen var borta, migränen hade blivit betydligt bättre mm mm Så roligt få hjälpa människor till bättre hälsa och jag önskar så att fler o fler upptäckte fördelarna med att äta kosttillskott, för sin egen skull.

Jag äter själv magnesiumtilskott varje dag samt att jag använder magnesiumspray på barnen när de i perioder har så kallad växtvärk. Funkar kanon! Dagsbehovet för en frisk människa ligger mellan 300-450 mg. Och det du ska tänka på är att välja en produkt med stor variation av lättupptagliga mineralformer, som tex citrat,glukonat, bisglycinat och malat.


Magnesium finns bland annat i nötter,linfrö, bönor mm. Men har du stor brist kommer du oftast inte upp i den mängd du behöver genom att bara äta dessa livsmedel, då får du stoppa i dig en faslig massa mängd av ex nötter per dag för att överhuvudtaget komma upp i rätt mängd. Du kommer garanterat föräta dig och inte vilja se en enda nöt till i ditt liv.  

Är du diabetiker är det extra viktigt med magnesium då en av huvudfunktionerna är att aktivera enzymer för normal kolhydratomsättning vilket gör att magnesium är viktigt för regleringen av blodsockerbalansen.


Symtom som kan märkas om du går med brist är: kramp, sömnbesvär, huvudvärk, utmattning,allergi,yrsel, ljuskänslighet, ryckningar i ögonlock, restless legs, darrningar, lättretlighet mm


Om du nu skulle vilja prova ett tillskott så tänk på att det är regelbundenheten som är viktig för att märka en förändring och att du kan behöva äta tillskottet ett par veckor innan du utvärderar ditt resultat. Så även för andra kosttillskott över lag. En viktig "regel" som är bra att ha i åtanke är: Lika länge som du har gått med brist eller "brutit" ner din kropp, lika lång tid, eller kanske tom dubbelt så lång tid, innan du har "byggt" upp rätt nivå igen i din kropp.


Rackarns vad klockan blev mycket...jag skulle ju lägga mig tidigt och läsa en god bok hade jag tänkt..och nu kom jag på en tråkig sak jag måste göra...hänga tvätt...fy o blä..varför slängde jag in den där sista tvätten??? Kunde gott väntat till imorgon...du behöver inte vara så effektiv varje stund.., varje dag i ditt liv...suck..någon som kan lära mig att bli mer ineffektiv och släppa på kontrollen? Hjälp mottages tacksamt.   Sov gott ni alla fina människor och själv ska jag bara göra det o det o det....



Presentation


Hej! Jag heter Elisabeth. Kul att du hittat hit. Här skriver jag tankar om livet. Trevlig läsning!

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards